Eğitim de tıpkı birçok alanın yaşadığı gibi büyük değişimler yaşıyor. İnsan tecrübesinin aktarıldığı okullar yüzlerce yıl aynı sistemle eğitim yaparken son birkaç yüzyılda çok büyük değişimler yaşadılar. Teknolojinin her gün yeni bir şeyler sunduğu günümüzde ise eğitimde çok hızlı değişimler yaşanıyor. Uzaktan eğitimin yaygınlaşması ve hayatımıza bir anda girmesi de buna güzel bir örnektir. Son birkaç senede uzaktan eğitimin farklı çeşitleri internet teknolojileri sayesinde evimize kadar girmişken dünyayı etkisi altına alan koronavirüs salgını da bunu eğitim sistemlerinin mecburi bir parçasına dönüştürdü. Artık çocuklar evlerde ders işliyor, sınıf ortamı internette yaşanıyor. Uzaktan eğitim sistemleri de buna göre büyük değişimler yaşıyor. Peki, bir uzaktan eğitim sistemi nasıl olmalıdır, bu sistemde ne gibi özellikler yer almalıdır?
Canlı Ders
Uzaktan eğitimin çeşitli yöntemleri vardır. Okulların evlere taşınmak zorunda kaldığı günümüzde uzaktan eğitimin eş zamanlı versiyonunu görüyoruz. Eş zamanlı uzaktan eğitimde canlı dersler yer almaktadır. Öğretmen veya eğitimci öğrencileriyle farklı konumlardan internete girerek aynı ortamda bulunurlar. Dersler sınıf ortamında veya ona benzer bir ortamdaymış gibi işlenir. Dolayısıyla iyi bir uzaktan eğitim sisteminde canlı dersler yapılmasına imkan tanıyan canlı ders sistemi yer almalıdır. Ama canlı ders sadece telekonferans yöntemiyle görüşmek gibi de olmamalıdır. Zira bazı dersler öğretmenin anlatımı veya sunum yapmasıyla işlenebilirken sayısal dersler gibi dersler mutlaka soru çözümü ihtiyacı hissedecektir. Bunu ele aldığımızda, bir uzaktan eğitim sistemi canlı dersleri desteklerken öğretmenin veya eğitimcinin tahtada soru çözebiliyor gibi kullanımını da altyapı sağlamalıdır.
Etkileşim
Sınıf ortamının en güzel özelliği öğretmenin veya eğitimcinin öğrencilerle etkileşime geçmesidir. Eğitimin başarılı olabilmesi öğrencinin derse katılımına bağlıdır. Öğrenci, pasif konumda, dinleyici olarak yer aldığı derslerden yeterli verimi alamayabilir. Soru sormak, sorulan soruya cevap almak, soruya cevap vermek sınıf ortamında etkileşimlere örnektir. Peki bu uzaktan eğitimde nasıl mümkün olacaktır? Klasik uzaktan eğitim sistemleri, eğitim materyallerinin sunulduğu ve öğrencinin bu materyallerden ders çalıştıkları yapıdaydı. Günümüzde sınıf ortamı internete taşınmak zorunda kaldığı için canlı ders sistemleri uzaktan eğitim sistemlerine dahil edildi. Bir önceki maddede bahsettiğimiz gibi bir uzaktan eğitim sisteminde mutlaka canlı ders yer almalıdır. Ama bu canlı ders, öğretmenin sadece sunum yaptığı veya ders anlattığı şekilde olmamalıdır. Öğrencilerin de öğretmenle etkileşime girmesi gerekmektedir. Öğrencilerin mikrofon ve kamera ile derste yer alabilmeleri, gerekiyorsa canlı ders odasında sorular soruya bilgisayarından cevap verebilmeli veya sesli olarak bunu cevaplayabilmelidir. Mesajlaşma sistemi, anket sistemi gibi özellikler de bu sistemde yer almalıdır.
Bunları düşündüğümüzde, iyi bir uzaktan eğitim sisteminde canlı derslere ilave olarak etkileşim sistemi de yer alabilmelidir. Öğretmenin, öğrencisi ile etkileşime geçerek soru sorması, onun cevabını duyması, canlı ders ortamını sınıf ortamına daha yakın hale getirecek ve eğitim verimini yükseltecektir.
Ödev Takibi
Ödev, eğitimin önemli yapıtaşlarından birisidir. Her eğitim sisteminde farklı adlarla da olsa ödev sistemi mevcuttur. Öğrenci, ya derste öğrendiği konuyla alakalı ödev yapmak ya da işleyeceği konuyla alakalı bilgi toplamak gibi konularda ödevler alabilmektedir. Yüz yüze eğitimlerde ödev toplama ve bunu takip etmek daha kolayken uzaktan eğitimde her zaman kolay olmayabilir. Uzaktan eğitimde ödev verip bunu takip etmek klasik sistemlerde dahi yer alan bir özelliktir. Fakat klasik uzaktan eğitim sistemleri bunu sadece dosya alışverişi olarak sunmaktadır. Bir uzaktan eğitim sistemi ödev takibi konusunda son dönemin ihtiyaçlarına uygun bir altyapı sunmalıdır. Zamanı gelen, dosya iletilmesi gereken, gerekiyorsa video kabul eden ödev takip sistemleri iyi bir uzaktan eğitim sisteminde mutlaka yer almalıdır. Bu, öğrencilerin dersleri takip etmesine, bu derslerden sorun yaşamamasına ve eğitimin başarılı olmasına olanak tanırken kurumlar açısından da başarılı bir eğitim sistemi sunmak görevini yerine getirmektedir.
Online Sınav/Test
Eğitimin önemli adımlarından birisi ölçme ve değerlendirmedir. Bir eğitim sistemi, öğrenciye sunduğu eğitimin ne kadar başarılı olduğunu öğrencinin durumundaki değişimi ölçerek görebilir. Sınavlar bu yüzden vardır. Her öğrencinin korkulu rüyası olan sınavlar yüz yüze eğitimde çok kolay bir şekilde gerçekleştirilirken, öğrencinin okul ortamından uzakta olduğu uzaktan eğitim modelinde oldukça zor bir şekilde gerçekleştirilir. Bunu kolaylaştırmanın en basit yolu ise uzaktan eğitim sisteminde bir online sınav veya online test özelliğinin yer almasıdır. Öğretmenlerin, öğrencilerinin durumunu öğrenmek için soracakları soruları, belirli bir günde gerçekleştirilecek online sınavlarla sormaları kolaylaştırılmış olmalıdır. Bu yüzden iyi bir uzaktan eğitim sisteminde mutlaka online sınav veya online test sistemi yer almalıdır. Bunun için altyapının, öğretmenin soru eklemesine imkan tanıması, bu sorulardan sınav oluşturabilmesi, farklı soru türlerini desteklemesi ve öğrenciye bunu iyi bir ara yüzle sunabilmesi gerekir.
İçerik Arşivi
Eğitim materyalleri yüz yüze eğitimde okulda yer alan eğitim araç gereçleri ve öğrencinin her gün sınıf ortamına getirdiği kitap, defter gibi araçlardır. Öğretmen, kitabından dersi anlatır ve öğrenci bunu defterine geçirir. Bazen video izletme, sunum yapma gibi dijital materyal kullanımı da gerçekleşebilmektedir. Bu materyallere erişim yüz yüze eğitimde her zaman mümkün olmayabilir. Uzaktan eğitimde ise ders sırasında kullanılan tüm materyallere ulaşabilmek gerekir. Çünkü uzaktan eğitimin en önemli özelliği ders materyallerinin de öğrenci tarafından erişilebiliyor olmasıdır. Klasik uzaktan eğitim sistemlerinde öğretmen veya eğitimci o günkü dersle alakalı materyalleri paylaşabilir ve sadece o kısımda bu materyallere erişim olur. Video, link, dosya, sunum gibi birçok materyal arşivlenmemiş ve tasnif edilmemiş bir şekilde sunulur. Ama günümüzde iyi bir uzaktan eğitim sistemi bu materyalleri öğrenciye ulaşılabilir şekilde sunabilmek zorundadır.
Bir uzaktan eğitim sistemi içerik arşivi de içermelidir. Eğitim içerikleri, derslere, konularına, dosya uzantılarına, yükleniş tarihlerine ve yükleyen kişiye göre tasnif edilip sunulabilmelidir. Bu da uzaktan eğitim sisteminin bununla alakalı iyi özelliklere sahip olmasıyla mümkündür. Ders materyallerine erişimin kolay olması, o materyallere daha sonra erişebiliyor olmak, dersten alınan verimi de yükseltecektir.
Biz Vedubox olarak, uzaktan eğitim sistemimizi tüm bu özelliklere ve bahsedilmemiş birçok konuya göre geliştiriyor ve sunuyoruz. Uzaktan eğitim sistemimiz başarılı bir görüntü altyapısıyla çalışmakta ve canlı derslere imkan tanımaktadır. Sunucularımız yüksek yoğunluklu girişlere uygun şekilde ayarlanmıştır. Dolayısıyla canlı derslerde sorunlar yaşanmamaktadır. Bu canlı derslerde öğrenciler ve öğretmenler etkileşimli ders ortamı oluşturabilmektedir. Anket, soru, tahtaya yazma gibi birçok etkileşim şekli Vedubox’ta yer almaktadır. Ödev takibi oldukça kolay ve bildirimlerle de desteklenmiş şekildedir. Verilen ödevler takip edilebilir, ödev dosyalarına kolayca erişilebilir. Vedubox ile online sınav ve test de yapmak mümkündür. Ayrıca eğitim materyallerine erişim de içerik arşivimiz sayesinde oldukça kolaydır.
Vedubox’ın avantajlarını görmek, Vedubox’ı denemek ve iyi bir uzaktan eğitim altyapısı hizmeti almak için bizimle iletişime geçebilirsiniz. İsterseniz sitemizden uzaktan eğitim sistemimizle ilgili bilgi alabilir ve bununla ilgili de iletişime geçebilirsiniz.