Eğitim birçok öğrenci için can sıkıcı bir süreçtir. Derslere olan ilginin hemen kaybolması, odaklanamama, derslerden sıkılmalar vb. birçok konuda öğrenciler için okul ve ders sevilmeyen bir noktaya çıkmaktadır. Öğretmenler, bu duruma çözüm için birçok yöntem geliştirmiş, öğrencinin derse olan ilgisinin sürekli tutulması için farklı aktiviteler ve yöntemler kullanmıştır. Öğretmenin, öğrenciyi derste tutması için kullandığı bu yöntemler yüz yüze eğitimde birçok sorunu çözerken, uzaktan eğitimde aynı şeyleri yapmak pek mümkün olmamıştır.
Canlı ders sistemleri üzerinden öğrencilerine ders anlatımı yapan öğretmenler, ilgisi dağılan, derse konsantre olamayan öğrencilerin motivasyonunu sağlamak için neler yapacaklarını düşünebilmektedir. Biz de uzaktan eğitimle canlı ders uygulaması yapan öğretmenler için, öğrencilerin ilgisini yükseltecek ve dersleri daha eğlenceli hale getirecek birkaç öneri listeledik.
1- Sınıf Ortamındaki Aktiviteleri Canlı Ders Ortamına Taşıyın
Yukarıda da bahsettiğimiz gibi öğretmenler yüz yüze eğitimde çeşitli aktiviteler ile öğrencilerin derse olan ilgisini toparlayabilmektedir. Fakat bunları uzaktan eğitimle yapmak kolay değil. Canlı ders sırasında yüz yüze eğitimde uygulanan yöntemleri birebir taşımak mümkün olmasa da bazıları uygulanabilir olabilmektedir. Öğretmen, sınıf ortamında uyguladığı eğlenceli aktiviteleri canlı derse de uyarlayabilir. Bu konuda şunun yapılması, bunun uygulanması şeklinde örnekler sunmak öğretmenlerin hayal gücünü kısıtlayabilir. Öğrencilerini tanıyan ve onların nelerden hoşlandığını, nelere tepki verdiğini ölçüp ona göre yöntemler geliştiren öğretmenin bunu canlı derste de kullanabilmesi mümkündür.
2- Çeşitli Oyunlarla Kısa Aralar Verin
Öğrencilerin odaklanma süreleri oldukça kısadır. Özellikle günümüzde birçok uyaranla muhatap olan çocukların odaklanma süreleri 15 dakikalara kadar düşmüştür. Bu da ister sınıf ortamında ister canlı derste olsun fark etmeden, bir öğrencinin 15 dakikanın ardından dersten kopabileceğini göstermektedir. Öğretmenler, sınıf ortamında, öğrencilerini analiz ederek bu süreyi bulup odaklanmayı tekrar sağlayacak aralar vermesi mümkündür. Dolayısıyla bunu canlı ders sırasında da gerçekleştirebilir.
Canlı ders sırasında tüm öğrencilerin görüntülerini ekrana yansıtarak çeşitli oyunlar geliştirilebilir. Örneğin deve cüce oyunu çok rahat bir şekilde oynanabilir.
Nasıl ki sınıf ortamında bu tip oyunlar ders sırasında dağılan ilgiyi toparlayabiliyorsa, canlı derste de aynı sonucu verebilir. Buna benzer oyunlarla kısa aralar vermek, odaklanmayı tekrar sağlayacak ve dersleri daha eğlenceli hale getirecektir.
3- Zoom Arka Planlarını ve Filtreleri Kullanın
Canlı derslerin birçoğu Zoom ve Zoom altyapısını kullanan Vedubox ile gerçekleştirilmektedir. Zoom, özellikle Nisan 2020’den sonra bir eğitim aracı olarak kullanılmasını değerlendirerek çeşitli özellikler geliştirmiştir. Bunlardan bir tanesi de arka planlar ve filtreler. Canlı ders sırasında öğrencilerin sınıf ortamındaymış gibi hissetmelerini sağlayan üç boyutlu arka planlar öğretmenler tarafından seçilebilmektedir. Bu, derslerin daha eğlenceli geçmesini sağlayabileceği gibi öğrencinin derse olan ilgisinin yüksek olmasını da sağlayacaktır.
Yine, ayarlar kısmında yer alan kişisel görünümü değiştiren filtreler de bu kapsamda değerlendirilebilir. Öğretmenin, filtre kullanarak öğrencilerinin karşısına daha eğlenceli bir şekilde çıkması, özellikle ilkokul düzeyindeki çocuklar için büyük bir eğlence ve ilgi kaynağı olabilir. Zoom’un halihazırda sunduğu veya gelecek zamanlarda getireceği daha eğlenceli arka planlar ve filtreler sayesinde uzaktan eğitimi eğlenceli hale getirmek oldukça kolay olacaktır.
4- Anketler ve Yarışmalar Düzenleyin
Öğrencilerin derse katılmaları, öğrenciler arasında etkileşimi artıran önemli unsurlardan birisidir. Bir sınıf ortamında derse katılım gerçekleştirerek daha eğlenceli dersler işlenebilmektedir. Peki bunu uzaktan eğitimde canlı ders sırasında gerçekleştirmek mümkün müdür? Öğrenciye söz hakkı vermek ve tüm öğrencilerin mikrofonlarını etkin hale getirmek dersi işlemekte problemler oluşturabilir. Bu sebeple derste etkileşimi sağlayacak farklı araçlar kullanılması daha iyi olacaktır. Bu konuda Zoom’un anket aracını bir örnek olarak sunabiliriz. Öğretmen, not kaygısı gütmeden öğrencilerine canlı ders sırasında çeşitli sorular sorabilir ve bu sorularla anketler düzenleyebilir. Bu anketler öğrencinin derse katılmasını ve tercih ettiği şıkkın doğru olup olmamasını merak etmesini getireceğinden, derse eğlence katacak bir araç olacaktır. Hatta, anket sorularını da eğlenceli bir şekilde hazırlamak, şıkları da buna göre belirlemek eğlence katsayısını artıracaktır.
Zoom altyapısının sunduğu anket aracıyla yapılan etkileşim çalışmalarına ek olarak internet üzerinden erişilebilen ve bilgisayar, hatta mobil cihazdan kullanılabilen online bilgi yarışması araçları da bu kapsamda kullanılabilir. Örneğin Kahoot! uygulaması öğrenciler arasında yarışmalar düzenlemeye olanak sağlayan faydalı bir web 2.0 aracıdır. Bunu kullanarak önceden hazırlanan sorular öğrencilere canlı ders sırasında sunulabilir ve öğrencilerin yarışmaları sağlanabilir. Bu da eğlenceli bir ders ortamı hazırlamaya olanak sağlayacaktır.
5- Beyaz Tahtayla Oyunlar Oynayın
Zoom ve benzeri video konferans ve canlı ders araçlarında yer alan bir özellik, yine derslerin eğlenceli bir hale getirilmesi için değerlendirilebilir. Birçok araçta yer alan çizim aracı, canlı dersi yöneten öğretmenin ekran paylaşımında ya da beyaz tahtaya çizimler yapmasını sağlamaktadır. Bu özellik daha çok ekranda bir şeyler anlatmak veya soru çözmek için değerlendirilmektedir. Peki, bu özellik canlı dersi eğlenceli bir hale getirmek için kullanılabilir mi? Bu sorunun cevabı tabii ki evet. Öğretmen, ders sonlarında veya ders aralarında ekran çizimini tüm öğrencilere açık hale getirerek veya sırayla bu izni sağlayarak ortak çizimler yapmayı sağlayabilir.
Resim çizme, çeşitli şekiller oluşturma veya tamamen bir oyun amaçlı kullanma ile beyaz tahta ve çizim aracı eğlenceli bir ders sağlayabilir. Burada öğretmenin derse ayıracağı süre ve öğrencilerinin ilgisini toparlamak için hazırladığı beyaz tahta oyunu çok önemlidir. Suiistimale olanak tanımadan, her öğrencinin katılabileceği bir oyun hazırlamak kolay olmayabilir. Fakat, böyle bir çalışmanın yapılması derse olan alakayı yükseltecektir. Çünkü sürekli ekrana bakan ve gördüğünü anlamaya çalışan öğrenci ders arasında ya da ders sonunda böyle bir oyunu oynayacağını bildiğinde daha ilgili olabilecektir.
Canlı dersler, öğretmenlerin özel gayretleriyle yürüyen ve onların hayal gücü ve mesleki tecrübeleriyle şekillenen bir eğitim yöntemidir. Mecburiyetten ya da tercihen canlı ders yapılması asla ve asla gereksiz görülmemeli ve sınıf ortamındaki ders kadar özen gösterilmelidir. Bunu sağlarken de eğlenceli bir ders ortamı sunmak çok önemlidir çünkü öğrenci bu konuda ilgisini her zaman toparlayamayabilir. Öğretmenin bu konuda, yukarıda bahsettiğimiz yöntemler ek olarak yeni yollar denemesinin önemi çok büyüktür. Tabii ki bu kullanılan altyapının da imkanlarına bağlıdır.
Vedubox olarak Türkiye ve yurtdışında birçok eğitim kurumuna uzaktan eğitim altyapısı hizmeti sağlamaktayız. Altyapımızda, bir uzaktan eğitim altyapısının ihtiyaç duyduğu tüm özellliklere ek olarak canlı ders imkanı da yer almaktadır. Canlı ders için sistemimize entegre ettiğimiz video konferans sistemleri tüm özellikleriyle öğretmenlere ve öğrencilere sunulmaktadır. Dersleri eğlenceli hale getirerek verimli bir ders ortamı sağlamak için Vedubox’ı tercih edebilirsiniz.
Vedubox hakkında detaylı bilgi almak ve bizimle iletişime geçmek için sitemizi ziyaret edebilirsiniz.